Jangkitan yis Punca - Perubahan hormon sebagai punca

Jangkitan yis Punca - Perubahan hormon sebagai punca

Perubahan hormon yang mempunyai kesan mendalam kepada berlakunya jangkitan yis. Secara saintifik, yis disebut sebagai Candida. Ini kulat tertentu yang bertanggungjawab untuk vaginitis dikenali sebagai Candida albicans. Yis dilihat dalam bidang kehangatan dan kelembapan pada kulit manusia, seperti mulut dan faraj. Kira-kira 25% peratus daripada semua wanita yang sihat memang mempunyai yis faraj hadir dalam tubuh mereka.

Faktor yang mempengaruhi jangkitan yis:

Terdapat banyak faktor yang membawa kepada jangkitan yis di kalangan wanita. Salah satu faktor utama untuk bengkak faraj, pelepasan atau gatal-gatal adalah disebabkan oleh jangkitan yis. Walaupun penggunaan antibiotik dan steroid menyebabkan keadaan ini, faktor-faktor lain tidak boleh dikesampingkan. Jangkitan yis juga boleh disebabkan kerana penyakit kencing manis, kehamilan, haid, diet atau mengambil pil kawalan kelahiran. Sistem imun yang lemah selepas rawatan akibat kanser juga boleh menyebabkan jangkitan yis. Jangkitan yis juga disebabkan dalam sesetengah wanita selepas menopaus.

Bagaimana perubahan hormon memberi kesan jangkitan yis?

Satu menjadi lebih mudah terdedah kepada jangkitan yis apabila hormon tertentu dilepaskan terutamanya semasa mengandung, ovulasi atau haid. Walaupun tidak ada tanda-tanda hubungan langsung dengan tempoh hormon tertentu, jangkitan yis pasti terdedah semasa apa-apa perubahan hormon. Antara punca-punca utama ialah:

Menopaus
Kehamilan
Haid
Wanita adalah paling mungkin mempunyai jangkitan yis faraj apabila mereka tertekan. Semasa tekanan, masalah penghadaman, alahan, keletihan, masalah kulit dan kehilangan ingatan memburukkan.
Kesan Kortisol:

Apabila seseorang itu berada dalam tekanan, adrenal menghasilkan hormon anti radang bernama kortisol. Hormon ini melakukan fungsi mogok tisu yang berbeza untuk melepaskan gula, protein dan nutrien lain supaya otot dan organ-organ bekerja pada tekanan yang disuburkan. Dhea dirembeskan untuk mengimbangi kortisol. Apabila Dhea dilepaskan, pelepasan kortisol diperlahankan dan tisu dibina kembali. Semakin lama tekanan itu berterusan, jadi akan kortisol yang akan dikeluarkan. Ini akan menurunkan sistem imun serta meningkatkan gula dalam darah. Ini seterusnya menyebabkan peningkatan Candida. Hormon kortisol kadang-kadang boleh membunuh bakteria dan orang-orang yang memberikan perlindungan terhadap Candida. Ia juga dikenali untuk meningkatkan tahap gula dalam darah.

Progesteron dan Estrogen

Terapi hormon sering menyebabkan jangkitan yis faraj di kalangan wanita. Yang paling penting daripada mereka adalah terapi estrogen. Sebarang ketidakseimbangan antara estrogen dan hormon lain iaitu progesteron boleh menyebabkan menyebabkan Candida. Ini membawa kepada mempunyai kesan negatif ke atas bakteria dan perlindungan. Akibatnya Candida cenderung untuk tumbuh terlalu cepat. Oleh itu kedua-dua hormon ini, sama ada yang melebihi atau tidak seimbang antara satu sama lain, akan mempunyai kesan langsung ke atas menyebabkan Candida berkembang maju dan memusnahkan bakteria baik pelindung.

Banyak faktor yang boleh menyebabkan jangkitan yis dalam diri seseorang tetapi perubahan hormon dalam tubuh wanita adalah faktor utama yang membawa kepada jangkitan yis.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar