Risiko rendah Rawatan Akupunktur

Risiko rendah Rawatan Akupunktur

Salah satu perkara yang ramai orang suka tentang akupunktur adalah bahawa ia mempunyai kadar kejayaan yang tinggi dengan sedikit risiko yang terlibat. Malah, jika ia dilakukan dengan betul, akupunktur jarang mempunyai apa-apa faktor risiko sama sekali. Walaupun doktor akan memberitahu anda bahawa anda mungkin mengalami lebam, kekejangan otot, pengsan, pendarahan, kerosakan saraf, paru-paru yang dibocorkan, atau kecederaan akibat kemalangan ke otak, jantung, hati, buah pinggang, limpa, atau saraf tunjang kerana rawatan akupunktur, mereka juga cepat untuk menunjukkan bahawa beban apa-apa masalah-masalah ini amat jarang berlaku.

Perkataan utama dalam semua ini adalah "betul". Selama akupunktur yang melakukan prosedur yang betul, hampir tiada risiko yang terlibat. Walau bagaimanapun, sebagai manusia, walaupun akupunktur yang terbaik boleh membuat kesilapan sekali dalam seketika. Terdapat langkah-langkah yang dia boleh mengambil, bagaimanapun, yang akan mengurangkan risiko lebih. Sebagai contoh, jika dia mengelakkan meletakkan jarum ke dalam perut seorang wanita mengandung, mengelakkan memukul saluran darah, dan berhati-hati dengan jarum yang digunakan pada bahagian belakang atau dada untuk mengelakkan organ-organ badan, dia tidak akan melakukan apa-apa kerosakan kepada pesakit beliau.

Malangnya, apabila ahli akupunktur tidak begitu berhati-hati kerana ia harus, komplikasi boleh timbul. Jika jarum yang digunakan tidak cukup bersih, jangkitan boleh berlaku. Juruteknik lain telah dimasukkan jarum ke dalam tempat yang salah dan tercucuk organ. Di samping itu, terdapat beberapa akupuntur berazam yang berterusan dalam rawatan mereka dan bukannya merujuk pesakit di tempat lain untuk rawatan perubatan. Walau bagaimanapun, Institut Kesihatan Kebangsaan telah menyatakan bahawa akupuntur mempunyai rekod keselamatan yang amat tinggi, jadi benar-benar ada sebab sedikit membimbangkan.

Dengan beberapa rawatan akupunktur, ia mungkin kelihatan seperti keadaan yang dirawat menjadi lebih teruk tidak lama selepas akupunktur dilakukan, dan ini mungkin berlaku. Walau bagaimanapun, ia tidak ada sebab untuk bimbang, kerana ia hanya bermakna bahawa rawatan akupunktur mula berkuat kuasa. Fenomena ini boleh disamakan dengan hos taman dengan kekusutan di dalamnya. Sebaik sahaja kekusutan yang dikeluarkan, air yang telah disekat oleh ia akan datang menembak keluar semua sekali gus. Dengan cara yang sama, tenaga yang tersumbat dalam badan perlu diuruskan terlebih dahulu sebelum penyembuhan boleh mula.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar